2011. május 24., kedd

Nagymosás

Elfogyott a mosóporom, ma fogok venni, de amikor erre gondoltam, eszembe jutott a kislánykori és a fiatalasszony kori mosások emléke. Hogy megváltozott a világ!
Szoba konyhás lakásban laktunk és a konyha jelentette a tisztálkodás és a mosás színhelyét. Anyukának volt egy meglehetősen nagy teknője és abba öntötte a "sparhelton" melegített vizet. Így fürödtünk is. A ruhát előző este beáztatta, ehhez mindig volt fahamuból készített lúg, és ettől szép fehér lett minden. Az áztatás levét leöntötte, és új vízben sikálta a ruhákat. Akkor létezett egy "mosószappan" nevű szer, amit rákent az ingek gallérjára és sikálta, kefélte vele.Volt olyan ruhanemű, amelyet főzőtt a fazékban, persze nagy adag mosószerrel egyűtt. Aztán kezdődött az öblítés, három vízben, az utolsóban,  kékítővel.
Még az én fiatal asszony életem is ebben az életformában telt el. Már létezett ugyan mosógép, de nekem nem volt. Nagyon nehéz munka volt a mosás, és a vizes fazekak emelgetése. Négy évig mostam így, aztán a szüleim vettek nekem egy keverő tárcsás mosógépet. Ehhez külön kellett áztatni és öblíteni és csavarni a ruhát. A meleg vizet is úgy öntöttem bele, de volt lefolyó csöve, nem kellett a piszkos vizet emelgetni.És nem sikáltam többet! Még így is nagyon nehéz munka volt!
Abban az időben vendégeket fogadtunk az egyik szobánkban, és sokszor naponta kellett ágyneműt húzni. Mulatságos dolgok is történtek velem, mert volt úgy, hogy már a szobában ültek a vendégek, de a lepedők még vizesek voltak. Lehet, hogy kaptak egy kis vizes borogatást is a szoba bérért.
Most meg csak szaladok a Spárba, hozom a mosóport, nem készítek fahamu lúgot, nem főzők szappant, kékítőm sincs már régóta. A fateknő szétszáradt, kidobtuk a fazekakat is. Vége egy korszaknak. Csak azt nem tudom, ha egyszer valami áramszolgáltatási nehézség adódna, hogy lenne tiszta ruhánk?  És tudjuk-e melyik mosás gazdaságosabb,a kézi vagy a gépi? Egyszer ezen is el kellene gondolkodnunk!
Lehet, hogy a számtanpéldák egy részét a gazdaságos életvitellel kellene kicserélni.Talán érdekesebb lenne a matek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése