2011. április 18., hétfő

Sólet

Ma délután vizitornán voltam, ami nagyon hasznos a karom és a térdeim mozgatására. Mint ilyen öregasszonyoknak fenntarott lavorban mindenki elmondja ami a szívét nyomja.Nagyon eredetei történeteket lehet hallani. Lehetőleg mindenki a saját értékeit magasztalja és szeretné, ha tőle tanulnának a többi százévesek. Nekem is van egy kedves kis köröm, mellettem csapkodják a vizet, és közben recepteket cserélünk. Az én meséim a bíztatást viszik alig mozdítható testrészek felé, és hálásak a reménységért. Nekem sem mozgott a bal vállam és nagyon fájt, de már sokkal jobb. Rengeteg pénzt elhordtak természetgyógyászokhoz, de azt hiszem most végre jó kezekbe kerültek. Ma főztünk, A 87 éves Julika elmondta, hogy libamájat sütött, de túl sok zsírja lett. Mit csináljon vele? Aztán előjött a sólet receptje. Már nagyon régen főztem, illetve sütöttem a cserép edényben, de megerősítette a készítés módját, bár azt mondta, hogy ezt csak igazi zsidó asszony képes elkészíteni.. Ha netán valaki sütni szeretne sóletet ez az originál zsidó recept.
A beáztatott fehérbabot másnap cserépedénybe tesszük, zöldséggel, hagymával, fúszerekkel.Fokhatgyma és babérlevél fontos bele! Füstölt kacsamell, kerüljön bele egy rész, vagy párosan a két fél , de eredeti a töltött libanyak is benne. Egy libanyak bőrét tölthetjük a liba apróra vágott leveshúsával, amit tojással és macesszal péppé gyúrtunk. Felengedjük vízzel vagy liba levessel és három órarára betesszük sülni a sütőbe. Kevés liszttel megszórjuk a kész sóletot, és még egy kicsit főzzük. Tejföllel meglocsoljuk és így tálaljuk.
A sólet akkor fínom, ha sok hús van benne, és a liba zsírosabb részeiből is kerül bele. Nem minden napi fínomság.
Közben emelgettük a lábunkat, a karunkat és egymásnak dobtuk a labdát. A vizen szállt a sólet készítésének sok apró részlet kérdése, a régi idők nagymenő konyhájának illata, és a meg-megújuló sóhajtás. Ez már nem megy!  Nem bírom tovább!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése