2011. július 4., hétfő

Hűtőgép

Tegnap észre vettem, hogy nem hűt a masinám. Úgy megijedtem, hogy a szavam is elakadt. Mi lesz velünk, meg a hűtőgépben levő élelemmel? Arra nem is mertem gondolni, ha netalán újat kellene venni! Ma jön egy kedves barátunk, és megpróbálja megjavítani.
Ez a helyzet emlékezetembe idézte a régi időket, amikor nem volt hűtőgép. Amerikában láttam a gazdag ültetvényesek konyhájában, hogy mélyre fúrtak egy kutat, amiben nem víz volt, hanem oda engedték le a hűteni való tojást és húst. Az volt benne a legérdekesebb, hogy ez a lyuk az úri konyha szegletében mélyedt. A fekete cselédség nem nyúlhatott hozzá. Nekik különben, egy külön főző konyhájuk volt, és a kész ételt csak felhozták a gyönyörű konyhába.
Anyukám a tojást és a dinnyét a falikútba tette és folyatta rá a vizet. Néha éjjel is. A húst azonnal elkészítette és úgy emlékszem el is fogyott hamar. Nem volt szükség a hűtésre.A jobb módú lakóknak volt jégszekrénye, és hetente egyszer megvették a jeges embertől a jégrudat. Ez egy méter hosszúságú, 20x20cm-es Jégtábla volt, amit a jeges a vállán hozott fel. Úgy kiabáltak :"Jeget vegyenek, jeget!", hogy a halott is felébredt volna. De nekünk nem volt jégszekrényünk. Azt hiszem, nem lett volna értelme.
Sokáig nekünk sem volt hűtőgépünk, és amikor a gyermekeim születtek, friss tejet kaptak. De vasárnap nem volt friss tej, ekkor nem ittak tejet. Rántott levessel, vagy húslevessel váltottam ki. Azt itták cumis üvegből. Esetleg tejkonzervet vettem, már ha lehetett kapni.
Mi lenne velünk, ha elmenne az áram napokra, ha nem tudnánk kifizetni a villanyszámlát, ha ... szóval, hogy élnénk hűtőgép nélkül? Hogy osztanánk be a friss étel készítést? Mit főznénk a tartósítás nélküli ételek közül? El sem tudom már képzelni, hogy tudtunk ígyélni.
 Milyen ételek állnak el legtovább?
Tudnál-e naponta háromszor főzni, hogy mindig friss ételt adj a családodnak?
Inkább, ne!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése