2011. július 8., péntek

Amikor én voltam vendég

Nem ártana ismerni annak az országnak a szokásait, ahova megvátjuk a jegyünket. Erre én is csak sok szerencsétlenkedés után jöttem rá.Most elmesélek egy, két történetet, ami a tudatlanságomból eredt.
Svédország, Májkenéknél, 1967. A svédek két szem krumplit főznek személyenként, esetleg kicsivel többet. Ennyi az adag. Süteményt is kettőnként tesznek a tálcára és szólnak, ha nagyon izlene és még szeretnénk kivenni belőle. Egyszerre csak egyet szabad kivenni, mert újra körbejár a tál. A szószokat is körbe adják, és a vajat kenőfán küldik egymásnak.  Aki nem ismeri a szokásokat, arra rászólnak. Ne vedd ki a másik adagját! Ez a vendéglátás elég szokatlan volt, de amikor észrevettem, hogy nem sajnálnak tőlem semmit, csak ki kell várnom a dolgok végét, lecsillapodott a lelkem.
A vendég viszi magával a saját ágyneműjét, nem húznak ágyat, nem mosnak másra ágyneműt.Ez a szokás nem érintett engem, de egy családtagunk üdülését nagyon elrontotta. A háziak átadták a lakást, de nem tudták, hogy nálunk senki nem cipeli a takaróját, lepedőjét. Májken volt először nálunk, elcsodálkozott a gyönyörű vasalt ágyhuzatokon, ő persze hozta az övét. Akkor megbeszéltük, és hozzá nem viszünk ágyneműt.
Ha éppen nem ízlik a felkinált étel, nem adnak helyette mást. Egyszer "vérpudingot" készített a barátnőm, és nem kértem belőle. Csak néztem, milyen jó ízűen esznek.Úgy tálalta családnak a nem evésemet, hogy a Magdának tiltja a vallása.
Eleinte nem mertem megmondani, hogy nem bírok annyi kávét inni, mint ők. Azután rájöttem, hogy otthon kell megbeszélnem a barátnőmmel, és ő közvetít, különben megsértődnak. Ez volt a helyzet a tengernyi tejszínnel is.
  Sokszor voltam náluk, és egészen jól elboldogulok a szokásaikkal, de nagyon figyelek a helyzetek tanítására, mert helyzet mindig adódhat.
Bár igyekeztem jól "viselkedni", bizony eleinte nem sikerült mindent jól csinálnom.
Nálaton is kimérik az adagot? Hány darab süteményt tesztek az asztalra? Megszámoljátok?Ha fogy a süti, szóltok a nagyevőnek, hogy lassítson, vagy csak nézitek, hogy tűnik el az ő oldalán a finomság?
Nálam mindenki ehet számolalanul

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése