2011. július 5., kedd

Egy csésze kávé

Reggelente, amikor felkelek, első dolgom, hogy igyak egy csésze tejes kávét. Jól rászoktam, és hiányzana, ha nem lenne.Délután is iszogatok egyet, és úgy tűnik, frissít, ébren tart.
Szegény nagymamámra haragudtak a gyerekei, mert minden nap "muszáj volt neki kávét innya", pedig csak cikóriából főzte. De én védem őt, ha ugyan szükséges, mert egész nap dolgozott a mezőn, kereste a betevő falatot 12 gyerekének, mert a nagypapa meghalt. Alig evett, és ez volt étele, itala. De a gyerekek luxust láttak benne, mert igazán szegények voltak.
Anyukám vasárnap délután istentisztelet előtt főzőtt kávét és sütemény mellé kínálta. Eleinte ez is cikória volt, de késóbb már szemes kávét is ittak.
Hogy mekkora érték volt a kávé, arra egy maradandó emlékem van.
Amikor a fiam született, 1958-ban, pörköletlen szemes kávét szereztünk kéz alatt, hogy a szülész orvosnak adjuk tiszteletdíjként. 20dkg nyerskávét kapott nem túl sok pénzzel, és megköszönte, kezet csókolt!
Jól megváltozott a világ! Szenvedélyesen eszünk, kávéfüggők lettünk, és ülünk a számítógép mellett, vagyis nem mozgunk.
A finnek egy kanna kávét főznek reggel, és a termoszban tartják.Ez nem lenne különös, de ott Északon népművészeti hagyománya van a kannasapkának, amelyet ráhúznak a termoszra.Minusz 25, 30 fokot is mérnek gyakran! Kell a fülvédő, meg a sapka!
Sok érdekes filmet láttam a kávécserje szedéséről, a válogatásról, a darálásról.
Én megörököltem anyukám kézi kávéőrlőjét,és volt elektromos darálóm is. A kis faszerkezet már konyhadísz, a gép tönkre ment, de nem baj, mert darált kávét veszünk.

Egyszer olvastam, hogy a kávéba tett kockacukor mennyisége egy év alatt több kiló, ami rajtunk marad, mármint súlyban. A koffein káráról nem is szólok!
Na, mostmár annyit írtam a kávé ellen, hogy azonnal főzök egy csésze friss kávét. Csak, hogy meg ne sértődjön a kávébab!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése